1. Deze algemene voorwaarden zijn steeds van toepassing op alle overeenkomsten tot uitvoering van werken of verkoop van goederen tussen IMPRENTA® en de klant. Er wordt verondersteld dat deze voorwaarden gekend zijn door de klant. Deze voorwaarden hebben steeds voorrang op de eventuele voorwaarden van de klant. De toepasselijkheid van de voorwaarden van de klant worden steeds uitgesloten.
2. Deze algemene voorwaarden annuleren en vervangen alle eerdere overeenkomsten, voorstellen, discussies of onderhandelingen, hetzij schriftelijk of mondeling.
3. Indien ten gevolge van een overeenkomst die aan deze algemene voorwaarden onderhevig is, een andere overeenkomst wordt afgesloten met dezelfde klant, zonder verwijzing naar enige algemene voorwaarden, zal die overeenkomst verondersteld worden eveneens aan deze algemene voorwaarden onderhevig te zijn.
4. Afwijkingen of niet-toepasselijkheid van deze algemene voorwaarden worden slechts aanvaard indien ze schriftelijk tussen beide partijen overeengekomen zijn.
Offerte aanbieding
5. Alvorens een offerte uit te brengen zal IMPRENTA® zich door de klant op de hoogte laten stellen van alle relevante informatie die verband houdt met het uit te voeren werk en/of de te leveren goederen en heeft de klant de plicht om deze informatie te verstrekken aan IMPRENTA®.
6. Alle offertes zijn steeds schriftelijk, vrijblijvend en gelden voor een periode van 30 dagen, tenzij schriftelijk anders werd overeengekomen.
7. De offerte bevat een omschrijving van het uit te voeren werk en of de te leveren goederen, zo volledig en nauwkeurig als mogelijk op grond van de verstrekte informatie door de klant.
8. De offerte is beperkt tot hetgeen daarin uitdrukkelijk is opgenomen. Alle werken en leveringen die niet in de offerte zijn opgenomen en uitgevoerd werden, zullen als meerwerk aan de klant aangerekend worden.
9. IMPRENTA® is slechts aan een offerte gebonden indien deze door de klant binnen de vernoemde periode van 30 dagen schriftelijk werd aanvaard, tenzij schriftelijk anders werd overeengekomen tussen beide partijen.
10. Indien de aanvaarding op bepaalde punten afwijkt van de offerte, is IMPRENTA® hierdoor niet gebonden, tenzij de afwijking schriftelijk door IMPRENTA® werd aanvaard.
Uitvoerings- en leveringstermijn
11. Indien een leveringstermijn en/of uitvoeringstermijn is aangegeven, dan is deze slechts indicatief en niet bindend, zodat een vertraging in de levering geen aanleiding kan geven tot annulatie, terugbetaling of enige schadevergoeding. Een vertraging in de levering geeft de klant niet het recht om de overeenkomst te ontbinden en zich elders voor rekening van IMPRENTA® te bevoorraden, of IMPRENTA® te verplichten goederen te leveren van een andere firma.
De bij de bestelling schriftelijk bedongen termijnen beginnen ook steeds eerst te lopen vanaf de werkdag die op de afgifte van de nodige elementen volgt. De overeengekomen leveringstermijnen worden minstens verlengd in de mate waarin de klant bij het inleveren van de nodige elementen, evenals bij het terugzenden van de verbeterde proeven en van het “goed voor druk”, in gebreke is gebleven. Indien het uitvoeren van een opdracht, op verzoek van de klant, binnen een kortere termijn dan de normale of voorziene termijn, extra kosten veroorzaakt, worden deze in rekening gebracht. De levering vindt plaats in het bedrijf van IMPRENTA®. Verpakkin en vervoer zijn ten laste van de klant. Het risico van de goederen tijdens dat vervoer wordt gedragen door de klant. In geval van levering op afroep wordt het factuurbedrag van de totale bestelling gefactureerd bij de eerste levering.
12. IMPRENTA® behoudt zich het recht voor om bepaalde werken in haar opdracht door derden te laten uitvoeren.
Leveringen
13. Alle leveringen door IMPRENTA® zijn apart te betalen, voor zover deze niet zijn opgenomen in een offerte voor de uitvoering van een werk, onverminderd de verschuldigde vergoeding voor vervoer, verwerken en of aanbrengen.
14. IMPRENTA® staat in voor een levering en plaatsing van de goederen die overeenstemmen met de offerte.
15. Het risico voor de goederen wordt overgedragen op de klant bij de levering.
16. Wijzigingen van de bestelling door de klant is slechts mogelijk onder voorbehoud. Een eventuele meerprijs daarvan kan aan de klant worden aangerekend.
17. Bestelde goederen kunnen niet geweigerd worden door de klant en blijven dan ook volledig betaalbaar.
Beëindigen van de werken
18. Het werk wordt als beëindigd of opgeleverd beschouwd wanneer het volledig is uitgevoerd en dat aan de klant is meegedeeld.
19. Indien enig goed niet tegelijkertijd met de beëindiging van de werken geleverd kan worden, zal de oplevering toch kunnen plaatsvinden, waarbij de klant een voorbehoud kan maken voor het niet geleverde.
Prijs
20. Een prijsopgave door IMPRENTA® houdt geen offerte in en IMPRENTA® behoudt zich het recht voor om die op elk moment in te trekken of te herzien.
21. Alle werkzaamheden en verschuldigde prijs wordt weergegeven op de offerte van IMPRENTA®, tenzij anders vermeld zullen BTW en andere belastingen, taksen of toeslagen ten lasten van de klant zijn en aan de prijs worden toegevoegd.
22. IMPRENTA® behoudt zich te allen tijde het recht voor om de prijzen te wijzigen ter compensatie van de inflatie en of kostenstijging inclusief, maar beperkt tot kosten van goederen, stoffen, transport, brandstof, arbeid of overheidskosten, de toename of heffing van belastingen en taksen en de schommelingen van wisselkoersen. Dit zal wel steeds op voorhand worden medegedeeld aan de klant ter goedkeuring.
Betalingsmodaliteiten
23. Bij de bestelling kan gevraagd worden een voorschot van 1/3 van het orderbedrag te betalen, eenzelfde voorschot bij het overmaken van de definitief verbeterde proeven of het “goed voor druk” en het saldo bij de levering. De wissels, cheques, mandaten of kwitanties brengen noch vernieuwing, noch afwijking met zich mee. In geval van facturatie van één of meer leveringen in mindering op een nog niet volledig geleverde bestelling, kan de klant zich hierop niet beroepen om zijn betalingen uit te stellen tot na de totale levering.
24. De prijs van de meerwerken, die niet in de offerte werden opgenomen, wordt aangeboden als extra tussentijdse factuur en dient direct betaald te worden.
25. De facturen moeten zonder aftrek of korting in hun geheel worden betaald, vóór de vervaldag zoals bepaald op de offerte en de factuur. De betalingsduur is essentieel voor alle overeenkomsten tussen IMPRENTA® en de klant. IMPRENTA® behoudt zich het recht om de klant goederen en diensten te weigeren wanneer er achterstallige rekeningen zijn, tot dat deze bedragen volledig voldaan zijn.
26. Tenzij anders overeengekomen werd, dienen de facturen binnen de 30 dagen na factuurdatum betaald te worden.
27. Indien de betaling niet gebeurt binnen de gestelde termijn, is van rechtswege en zonder ingebrekestelling een intrest verschuldigd conform de Wet betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand (02/08/2002), steeds met een minimum van 10%, alsook een schadeloosstelling tot dekking van de invorderingskosten, conventioneel bepaald op 15 % van de uitstaande schuld met een minimum van 75,00 EUR.
Uitsluitend ten aanzien van consumenten, wordt het schadebeding als volgt beperkt conform de NIEUWE WET OVER SCHULDEN BIJ CONSUMENTEN:
- Factuur lager of gelijk aan €150: het schadebeding bedraagt maximaal €20.
- Factuur tussen €150,01-€500: het schadebeding bedraagt maximaal €30 vermeerderd met 10 % op de schijf tussen €150,01 en €500.
- Factuur meer dan €500: het schadebeding bedraagt maximaal €65 vermeerder met 5% op de schijf boven de €500 met een maximum van € 2000.
- Alle eventuele bijkomende invorderingskosten vallen eveneens ten laste van de klant.
De particuliere klant (consument) die aantoont dat
IMPRENTA® haar contractuele verbintenissen niet zou naleven, kan zich eveneens beroepen op een gelijkaardig schadebeding en intrest zoals opgenomen in deze paragraaf en dit conform artikel VI.83.17 Wetboek Economisch recht (WER). Dit artikel is niet van toepassing ten aanzien van ondernemingen.
28. De niet-betaling van de factuur op de vervaldag heeft de onmiddellijke opeisbaarheid van alle nog openstaande facturen van de klant tot gevolg, zelfs de niet-vervallen, zonder rekening te houden met de voordien toegestane betalingsvoorwaarden.
29. Bij niet-betaling van een factuur heeft IMPRENTA® het recht de uitvoering van het werk of de te leveren goederen op te schorten.
30. De betaling zonder enig voorbehoud van een gedeelte van het gefactureerde bedrag geldt als aanvaarding van het factuur.
31. Protest van een factuur wordt nier meer aanvaard indien ze niet schriftelijk (per aangetekend schrijven of per e-mail) en binnen de 7 dagen na factuurdatum wordt ontvangen door IMPRENTA®.
32. Indien op aanvraag van de klant de bestelling geannuleerd wordt, zal de facturatie plaatsvinden in het stadium van uitvoering waarin de bestelling (lonen, grondstoffen, onderaannemingen, enz.) zich bevindt. Het aangerekend bedrag zal bestaan uit de kosten die door IMPRENTA® gemaakt werden, vermeerderd met een schadevergoeding wegens contractbreuk die 15 % van de overeengekomen prijs bedraagt, met een minimum van 75,00 EUR.
Bij onderbreking van een gegeven opdracht omwille van het laattijdig gevolg geven door de klant aan de aan hem voorgelegde stukken, zal na verloop van één maand de gegeven opdracht in haar stadium van uitvoering gefactureerd worden zoals hierboven aangegeven. Indien op aanvraag van de klant de uitvoering tijdelijk opgeschort wordt, kan een voorlopige facturatie plaatsvinden in het stadium van uitvoering waarin de bestelling (lonen, grondstoffen, onderaannemingen, enz.) zich bevindt.
Eigendomsvoorbehoud
33. Alle geleverde goederen blijven eigendom van
IMPRENTA® totdat de klant alle verplichtingen uit de gesloten overeenkomsten is nagekomen en de goederen volledig betaald werden.
34. De klant verbindt er zich toe de goederen niet te vervreemden alvorens de volledige betaling heeft plaatsgevonden.
Klachten
35. Op straffe van verval van recht moet de klant elke klacht of protest aangetekend zenden aan IMPRENTA® uiterlijk binnen de 8 dagen na ontvangst van de eerste levering van goederen. Indien de klant de goederen niet in ontvangst neemt, begint de termijn van 8 dagen te lopen vanaf de datum van de uitnodiging de goederen in ontvangst te nemen. Bij ontstentenis hiervan, vanaf de factuurdatum.
Indien IMPRENTA® binnen deze termijn van 8 dagen geen klacht ontvangt, heeft dit tot gevolg dat de klant alle goederen volledig aanvaard heeft. Als de klant een deel van de geleverde goederen gebruikt of per post aan derden laat verzenden of voor verspreiding aan een distributieonderneming laat afgeven, houdt dat in dat hij de hele oplage aanvaard heeft.
Gebreken aan een deel van de geleverde goederen geven de opdrachtgever niet het recht heel de bestelling af te keuren. Op straffe van verval van recht moet de klant elke klacht of protest met betrekking tot de factuur van de bestelde goederen aangetekend zenden aan IMPRENTA®, uiterlijk binnen de 8 dagen na ontvangst van de factuur. Indien IMPRENTA® binnen deze termijn van 8 dagen geen klacht ontvangt met betrekking tot de factuur, wordt beschouwd dat de klant zich akkoord verklaard met de factuur.
36. Klachten zijn in geen geval gegrond indien de klant het geleverde werk of goederen niet met de normale zorg die van hem mag verwacht worden, heeft behandeld.
37. Het indienen van een klacht ontslaat de klant echter niet van zijn volledige betaling en kan in geen geval aanleiding geven tot het verrekenen van enige korting door de klant zelf.
Garanties en aansprakelijkheid
38. IMPRENTA® geeft de garantie van 1 jaar vanaf de beëindiging van de uitgevoerde werken en de geleverde goederen, behoudens in geval van overmacht en de hierna vernoemde situaties.
39. In geval van gebreken van het geleverde goed zal de klant enkel aanspraak kunnen maken op vervanging door een gelijkwaardig goed, zonder enig verder recht op schadevergoeding.
40. IMPRENTA® garandeert niet dat de geleverde goederen geschikt zijn voor het doel waarvoor de klant ze aanwendt, ook al heeft ze kennis van het doel.
41. De eventuele aansprakelijkheid van IMPRENTA® is in ieder geval beperkt tot een bedrag gelijk aan 10% van de waarde van de geleverde goederen en diensten.
42. De klant vrijwaart IMPRENTA® voor alle aanspraken van derden die schade lijden ingevolge de uitvoering van de overeenkomst en die aan de klant toerekenbaar is.
43. De klant aanvaardt dat hij de bestuurders, vertegenwoordigers, aandeelhouders, (al dan niet zelfstandige) medewerkers, aangestelden en iedere andere soort hulppersoon van IMPRENTA®, evenals hun respectievelijke hulppersonen, niet aansprakelijk kan stellen op buitencontractuele grondslag (niet rechtstreeks, niet hoofdelijk, niet in solidum met IMPRENTA®). Dit geldt evenwel niet wanneer de geleden schade het gevolg is van een aantasting van de fysieke of psychische integriteit van de klant of indien de schade het gevolg is van een fout van de hulppersoon met het opzet schade te veroorzaken.
Deze exoneratie van de hulppersonen is van toepassing op alle schadeverwekkende gedragingen en handelingen die plaatsvinden of plaatsvonden van-af 01/01/2025, ook al is de handeling of gedraging gesteld in uitvoering van een overeenkomst die reeds voor 01/01/2025 werd afgesloten.
Auteursrecht – Recht tot reproductie
44. Een opdracht met betrekking tot de reproductie van eender welk element dat door de klant aangeleverd werd en dat onder de bepalingen van de wetgeving op intellectuele eigendom valt, impliceert dat de klant over het reproductierecht beschikt. Hij vrijwaart IMPRENTA® bijgevolg van rechtswege tegen elk geschil met betrekking tot dit recht tot reproductie. Elke betwisting inzake reproductierechten schorst de uitvoering van de opdracht. Indien de klant digitale bestanden met software en lettertypes aanlevert voor de uitvoering van de opdracht, beschermt de klant IMPRENTA® specifiek tegen elk geschil met betrekking tot het verkrijgen van de software en de lettertypes en algemeen tegen elk geschil met betrekking tot het gebruik van de software. IMPRENTA® is niet verantwoordelijk voor inbreuken op reproductierechten van derden, indien hij te goeder trouw de opdracht uitvoerde. Alleen de klant is aansprakelijk
Auteursrecht – Vermogensrecht
45. Wanneer IMPRENTA® onder eender welke vorm een werk verricht dat als een creatieproces in de zin van de wetgeving op intellectuele eigendom beschouwd wordt, behoudt IMPRENTA® de rechten die voortvloeien uit dit werk bijvoorbeeld het recht op reproductie. De klant kan deze rechten slechts bekomen mits een schriftelijke overeenkomst die de overdracht van de rechten regelt. Op basis van voornoemde bepalingen, beschikt IMPRENTA®(klant)-ontwerper van geïnformatiseerde gegevens en beelden, van een grafisch werkinstrument, van een matrix, enz. over de auteursrechten op deze producten. Deze bescherming is gebaseerd op de bepalingen van de wetgeving op intellectuele eigendom. De overdracht van auteursrechten en specifiek de overdracht van recht tot reproductie moet expliciet in een geschreven overeenkomst opgenomen worden: deze overdracht kan niet voortvloeien uit het feit dat het creatieproces voorzien werd in de opdracht of dat dit creatieproces speciaal vergoed werd. Ook de eigendomsoverdracht van het materiële product of de digitale gegevens aan de klant geeft geen aanleiding tot de overdracht van auteursrechten. Behalve indien een specifiek exclusiviteitscontract afgesloten werd, heeft IMPRENTA® het recht om zijn creatief werk opnieuw te gebruiken.
Overmacht
46. IMPRENTA® kan jegens de klant in geen geval aansprakelijk worden gesteld voor het niet naleven van haar verplichtingen in situaties van overmacht.
47. Onder overmacht wordt onder meer, doch niet beperkend verstaan: weers- en klimatologische omstandigheden, blikseminslag, overstroming, storm, oorlog, rellen, staking, bedrijfsbezetting, pandemie, vakbonds- of werknemersgeschillen, ongeval, brand, moeilijkheden of toegenomen kosten bij het vinden van werklui, stoffen of vervoer of andere omstandigheden die de levering van de goederen via de normale route of transportmiddelen.
48. In omstandigheden van overmacht kan IMPRENTA® de overeenkomst beëindigen of de levering van de goederen en werken aan de klant annuleren, of kan zij, met instemming van de klant de goederen of werken volgens opnieuw overeen te komen termijnen leveren, na het opschorten van de leveringen door overmacht.
Clausule van confidentialiteit
49. Elk van de partijen verbindt zich ertoe de vertrouwelijke gegevens, inlichtingen, informatie, toepassingen, methodes en know-how alsook eender welk soort document waarvan zij kennis kreeg tijdens de uitvoering van het contract niet te verspreiden of te communiceren, niet te laten verspreiden of te laten communiceren, niet direct of indirect te gebruiken, tenzij de andere partij hiervoor op voorhand schriftelijk de toestemming gaf. De verplichting tot vertrouwelijkheid die in dit artikel voorzien is, geldt zolang de betreffende informatie een vertrouwelijk karakter heeft, dus ook na het einde van het contract.
Eigendom van de productie-elementen
50. De productie-elementen die nodig zijn om een opdracht tot een goed einde te brengen blijven de eigendom van IMPRENTA®/klant die ze gemaakt heeft. Maar enerzijds, kan de eigendom van deze elementen (bijvoorbeeld de foto’s, de films, de diskettes, allerhande dragers van digitale bestanden, enz.) op elk moment overgedragen worden aan de klant/klant mits uitdrukkelijke overeenkomst, en onder voorbehoud van de regels vervat in artikel 1. En anderzijds, wanneer de productie-elementen een vorm aangenomen hebben die door de klant/klant gebruikt kan worden om nieuwe creaties te maken die reproductierechten met zich mee zullen brengen, behoudt IMPRENTA®/klant het exclusiviteitsrecht op de productieelementen die hij gemaakt heeft, behalve wanneer de partijen een uitdrukkelijke overeenkomst sluiten die de modaliteiten van het gebruik van deze elementen door de klant regelt.
Proef
51. Op vraag van de klant zorgt de IMPRENTA® voor een eenvoudige proef. Verzorgde proeven, bijvoorbeeld kleurgetrouwe proeven of proeven op het besteld papier, worden extra aangerekend. Vraagt de klant geen proef, dan wordt hij geacht een goed voor druk te hebben gegeven.
Correcties
52. IMPRENTA® moet de door de klant aan-geduide correcties uitvoeren, maar is niet aansprakelijk voor niet aangeduide spellings-, taalkundige of grammaticale fouten. Wijzigingen in het oorspronkelijk order van welke aard ook (in de tekst, in de bewerking of plaatsing van illustraties, in de formaten, enz.) schriftelijk of op een andere wijze door of namens de klant aangebracht, worden aan de klant extra gefactureerd en verlengen de uitvoeringstermijn. Dit geldt eveneens voor de machinestilstanden in afwachting van het “goed voor druk”. De mondelinge, bijvoorbeeld per telefoon, opgegeven wijzigingen worden uitgevoerd op risico van de klant.
Goed voor druk
53. Het overmaken door de klant van een gedagtekend en ondertekend “goed voor druk” ontslaat IMPRENTA® van alle verantwoordelijkheid voor de tijdens of na het drukken vastgestelde fouten of weglatingen. Het “goed voor druk” blijft eigendom van IMPRENTA® en dient als bewijsmiddel in geval van betwisting.
Materialen van de klant – Beschikking
54. Indien de klant materiaal ter beschikking stelt van
IMPRENTA®, moet dit op tijd (rekening houdend met de orderplanning), degelijk verpakt en franco geleverd worden in de bedrijfsgebouwen van IMPRENTA®. Het voor ontvangst tekenen van de vervoerdocumenten bevestigt enkel de ontvangst van het materiaal. Als de klant prepressmateriaal digitaal levert zonder uitgeprinte versie ervan, dan draagt IMPRENTA® geen enkele verantwoordelijkheid voor het resultaat van de uitbelichting. Als de klant digitale bestanden ter beschikking stelt van IMPRENTA®, dan moet hij zelf de originele bestanden bewaren en is hij verantwoordelijk voor de kwaliteit van deze bestanden. IMPRENTA® is niet verantwoordelijk voor de typografische kwaliteit van de opnameklare modellen of bestanden van opgemaakte pagina’s, die hij van de opdrachtgever ontvangt. Behoudens opzet en zware fout van IMPRENTA®, zijn personeel of onderaannemers, zullen moeilijkheden of vertraging tijdens de productie, veroorzaakt door problemen met geleverde materialen, de leveringstermijn verlengen en de prijs verhogen met de door deze problemen veroorzaakte bijkomende kosten.
Materialen van de klant – Bewaring
55. IMPRENTA® is nooit verplicht de materialen van de klant te bewaren. Indien de opdrachtgever wenst dat IMPRENTA® productie-elementen zoals zetwerk, filmen, montages, kapvormen, ontwerpen, tekeningen, diskettes, programma’s, digitale (gegevens)bestanden,… van de klant bewaart, zal hij dit schriftelijk vóór de uitvoering van de opdracht met IMPRENTA® overeenkomen. De bewaring gebeurt dan op risico van de klant, die IMPRENTA® uitdrukkelijk ontslaat van elke aansprakelijkheid in verband met deze bewaring (o.a. verlies of beschadiging), behalve in geval van opzet of zware fout van IMPRENTA®.
Materialen van de klant – Risico
56. Alle goederen (originelen, modellen, films, informatiedragers, drukdragers, enz.) toevertrouwd door de klant en die in het bedrijf van IMPRENTA® staan, blijven er voor rekening en risico van de klant, die uitdrukkelijk IMPRENTA® van elke verantwoordelijkheid van welke aard ook ontslaat, onder andere in geval van beschadiging of verlies, hetzij geheel of gedeeltelijk, en dit om welke reden ook, behalve in geval van opzet, zware fout van
IMPRENTA®, zijn personeel of onderaannemers. Hetzelfde geldt voor de goederen die voor de klant bestemd zijn. De bewaringskosten worden in rekening gebracht met ingang van de aan de klant betekende datum. Bij gebrek aan betaling op de overeengekomen datum, zullen deze goederen als waarborg en pand voor de verschuldigde sommen mogen weerhouden worden.
Materialen van de klant – Verzekering
57. Bij schriftelijke aanvraag is de klant bereid alle risico’s te laten dekken door een verzekering waarvan de premie ten laste van de klant valt. Deze verzekering dekt alleen de herstelling van de schade aan het materiaal, doch nooit enige waardevermindering die het gevolg kan zijn van deze herstelling, noch enige onrechtstreekse schade, zoals, o.a. winstderving.
Periodieke opdrachten – Opzeg
58. De klant kan de leverancier het uitvoeren van een opdracht van periodieke aard, d.i. een opdracht met terugkerende deelopdrachten, slechts ontnemen mits eerbiediging van de hierna bepaalde opzeggingstermijnen. De opzegging dient betekend te worden met een aangetekende brief. Bij niet-naleving van de termijnen zal de klant IMPRENTA® vergoeden voor al de geleden schade en winstderving gedurende de niet nageleefde periode.
Opzeggingstermijn:
- 3 maanden voor een opdracht van periodieke aard met een jaarlijks omzetcijfer tot 7 500,00 EUR;
- 6 maanden voor een opdracht van periodieke aard met een jaarlijks omzetcijfer tot 25 000,00 EUR;
- 1 jaar voor een opdracht van periodieke aard met een jaarlijks omzetcijfer van 25 000,00 EUR of meer.
Afwijkingen
59. Voor papier, karton en boekbindersmateriaal, verwerkt door IMPRENTA® aanvaardt de klant de toleranties, opgelegd door de fabrikanten van deze materialen. IMPRENTA® mag 5 % (met een minimum van honderd exemplaren) meer of minder dan het bestelde aantal exemplaren leveren en factureren. Van drukwerk dat een ingewikkelde of bijzonder moeilijke afwerking vereist, mag IMPRENTA® 20% (met een minimum van 200 exemplaren) meer of minder dan het bestelde aantal exemplaren leveren en factureren. De minder- of meerexemplaren worden verrekend tegen de prijs van bijkomende exemplaren.
Speciale vereisten
60. Alle opdrachten worden uitgevoerd met de normaal beschikbare grondstoffen. Speciale vereisten zoals lichtechtheid van de inkt, geschiktheid voor voedingsmiddelen, e.a. moeten bij de prijsaanvraag door de klant opgegeven worden. Indien ze achteraf kenbaar gemaakt worden, kan dit aanleiding geven tot een prijsaanpassing.
Geldigheid
61. De mogelijke nietigheid van één of meer bepalingen van deze algemene voorwaarden brengt in geen geval de geldigheid van de overeenkomst of de andere bepalingen van deze algemene voorwaarden in gevaar.
Toepasselijk recht en rechtsgebied
62. Op elke overeenkomst tussen IMPRENTA® en haar klant is het Belgische recht van toepassing.
63. Alle geschillen i.v.m. een overeenkomst tussen
IMPRENTA® en haar klanten zullen uitsluitend berecht worden door het Vredegerecht van het kanton Boom of de rechtbanken van Antwerpen. De rechtspleging zal steeds in de Nederlandse taal gebeuren.